Aurinkoinen SUP-viikko

Nyt on SUP-kelejä riittänyt.  Ihana, ihana aurinkoinen viikko, eikä ole tuullutkaan pahasti. Väkeä on ollut laudoilla paljon elokuun loppupuolelle jatkuneen kesän ansiosta, hyvä, varsinaisella lomakaudella väkeä oli suotta aivan liian vähän.  Itse pääsin aalloille vain kaksi kertaa tällä viikolla, kun tylsä kesäflunssa iski.  Mutta sitä täydellisemmät kerrat kyllä olivat, kesää parhaimmillaan.  Lautakuumeeni näyttää hellittävän, onkohan väliaikaista vai vakavampaa? Tällä viikolla menin kolmella Starboard-laudalla: Atlas, Freeride ja Whopper.  Freeride on edelleen näistä suosikkini, Atlaskin tuntui taas vaihteeksi mukavalle, mutta Whopperilla olin sivuaallokossa, niin että laudan päälle tuli turhan hurjasti vettä koko ajan.

Alkavankin viikon säät näyttävät lämpötilan mukaan mainioille, mutta loppuviikosta saattavat sateet ja tuulet ilmestyä, aika kohta kaivaa märkäpuku esiin?

SUP-Ultimate

Tänään olimme katsomassa jotain ihan uutta: ultimatea SUP-laudalla! Olipa hauskaa ja vauhdikasta katsojillekin.  Pelaajat tekivät hienoja syöksyjä ja kastuivat kunnolla. Vaikutti hauskalle, mutta ehdottamasti haastavalle niin tasapainon kuin kiekon heittämisen suhteen. Ei ihan (ainakaan vielä) minun lajini (jo silmälasit yksi hidaste, jos ei peräti este).  Mutta oli mukava katsella, ohessa muutama kuva.

100km kasassa

Olen kirjannut kevään-kesän ajan ylös SUP-kertoja ja kertyneitä kilometrejä, ja tänäänpä täyttyi 100 km. Poks, poks, pikkujuhlat! Tiedä nyt sitä onko tuo paljon vai vähän, mutta taatusti eniten mitä olen kesässä tehnyt :). (Helppo sinäänsä, viime kesänähän vasta aloitin suppaamisen ja silloin vasta elokuussa, aika helppo oli siis lyödä.  No toisaalta, viime kesänä en kirjaa kerroista & kilometreistä edes pitänyt).

Tänäänkin oli erittäin mukava SUP-retki.  Kuusisaaren eteläpuolelle ei ollut mitään asiaa vaahtopäiden ja tuulen takia, mutta pohjoispuolella oli oikein ihanaa mennä kauniissa auringonpaisteessa. Aurinkorasvat tarvittiin pintaan ettei palanut.  Kaunis sää on tällä viikolla houkutellut muitakin suppaajia, niin myös tänään, kanssamme samaan aikaan oli monia muitakin sekä SUP-laudoilla että myös purjelaudoilla.  Kurssejakin järjestetään molemmissa lajeissa lähes päivittäin, joten nyt saa opetusta, jos kiinnostaa.  Ja säät suosivat edelleen :).

 

“Vielä on kesää jäljellä”

Joten suppaamaan. Tänään menin suoraan töistä laudalle ja kiersin Kuusisaaren. Saarien kiertämisessä on mukavaa se, että yleensä joku puoli on tyven ja toisella tuulen enemmän.  Niin tänäänkin.  Valitsin reitin niin, että ensin tehtiin töitä ja sitten takaisinpäin nautiskeltiin. (Kuvat ovat tyynenmältä puoleta, helpompi kuvata silloin). Kierrokseen meni tunti ja matkaa kertyi nelisen kilometriä. Lautana oli eilinen tuttavuus Starboard Freeride, toimi erinomaisesti tänäänkin. Vesillä oli muitakin: suppaajia, kilpasoutaja, veneilijöitä, vesihiihtäjä, vesijettejä, kajakkimelojia. Ihana, että nyt on näin hienot säät.

Ihana sää, ihana lauta!

Ensimmäinen työviikko loman jälkeen on sujunut mukavasti ja ohjelmaan kuului myös työmatka Turkuun.  Reissulla kävin myös tutustumassa Ruissalossa sijaitsevaan Saaronniemen uimarantaan. Eilen oli mukava lämmin päivä, jolloin alkuillasta oli vielä mukavasti väkeä rannalla. Oli siellä myös SUP-lautavuokrauspiste, itse en kuitenkaan mennyt laudalle. Kuulemma siitä vierestä menee iso laivaväylä (mm. Ruotsinlaivat kulkevat siitä), ja suppaajat menevät siitä reippaasti yli.

Tänäänkin oli ihana, aurinkoinen päivä, joten kun saavuin kotiin Turusta, oli lähdettävä Kalastajatorpalle ja laudan päälle.  Olosuhteet Laajalahdella olivatkin tänään aivan täydelliset, vain pientä aallokkoa, täyttä auringonpaistetta (piti ihan laittaa aurinkorasvaa!), välillä oli pieniä tuulenpuuskia, mutta nekään eivät aaltoja nostattaneet. Keli oli niin täydellinen, että päätin kokeilla eri lautaa kuin yleensä (Starboard Atlas), joten otin alleni Starboard Whopperin, joka on lyhyempi, leveämpi ja kevyempi kuin Atlas.

Sää oli aivan ihana.  Whopperkin tuntui mukavalle, samanoloinen kuin Atlas, ehkä otti vakaammin sivulta tulevat veneiden aallot, mutta erittäin ok. Tein sillä pikku lenkin nautiskellen.  Sitten totesin, että nythän hyvä kokeilla myös sitä toista lautaa, jota Twentyknotsin väki on suositellut eli Starboard Freeride.  Freeride on pidempi, mutta kapeampi kuin Atlas, ja myös kevyempi kuin Atlas.

Freeridelle ja menoksi.  Lauta liikkui myötäillen omia liikkeitä ja meno oli oikein sujuvaa. Lautaa oli erittäin mukava meloa ja ohjailla, koska melonta tehdään laudan kapeuden ansiosta lähempänä vartaloa.  Lauta lipui kevyesti aalloilla ja otti veneiden aallot todella pehmeästi.  Olin aivan fiiliksissä. Ihana lauta! Tästä tuli suosikki.  Pitää jatkossa käyttää Freeridea.  Nyt oli toki ihanteelliset olosuhteet, mitenkähän mahtaa mennä isommassa aallokossa? Täytyy kokeilla, mutta toivottavasti lämpimät säät nyt kuitenkin jatkuvat, aaltoja ehtii kokeilla hyvin myöhemminkin.

 

 

Myrskyä-tyyntä (Laajalahti-Huopalahti)

Aurinko paistoi heti aamusta, kun lähdimme toisen sup-hullun kanssa Kalalastajatorpan rantaan suppaamaan. Fiilis oli korkealla, aurinko paistoi ja kaipasi jo laudalle viikon hiljaiselon jälkeen (kesäflunssa vaivasi alkuviikosta).  Rantaan päästyämme tyrmistys oli valtava, laajalahdella oli kunnon vaahtopäät ja kova tuuli. “Ei kai taas, täällä aina tuulee, ei jaksa”.  Tänään oli myös hovikuvaaja mukana, joten pakkohan se oli laudalle mennä. Twentyknots-henkilökunta oli niin reipasta ja kannustavaa: “Kuusisaaren toisella puolella on ihan tyyntä, pääsette sinne ihan helposti”.

Ja päästiinhän me, olemme tosi taitavia polvillaan suppaajia :). Lyököön laineet laidan yli, kastukoon shortsit (vesi oli muuten lämmintä), ei se meitä estä (jalkarampit ja suonenvedotkin vaan saavat kädet liikkumaan nopeammin, jotta pääsee vesille, jossa voi seistä).

Pikkukuusisaaren kohdalta alkaen oli sitten ihan inhimillistä menoa. Kuusisaaren sillan alituksen jälkeen aallot olivat mukavia, juuri sopivia, muutamat ohiajavat moottoriveneetkin loivat vaan mukavaa lisäkeinutusta. Seurasaaren siltaa lähestyttäessä olosuhteet muuttuivat täydellisesti.

Oli tyyni kesäinen hellepäivä, livuimme rauhallisesti kohti Huopalahtea alittain muutaman sillan/ajotien. Rauhaa, tyyntä, aurinkoa…näitä hetkiä ei ole tänä kesänä montaa ollut.

Takaisin samaa reittiä ja samoja tunnelmia. Kokonaisreitin pituus tänään 6.8km, aikaa kului reilut puolitoista tuntia, melontaretki oli todella monipuolinen ja oikein kiva: niin myrskyä (onneksi ei yhtään enempää), sopivaa aaltoa ja myös täydellistä kesäpäivänautintoa tyynessä vedessä.

 

Suppausta sateessa (ja raekuurossa)

Pitkästä aikaa suppaamassa Helsingissä. Ja tänään meno oli tavallistakin kosteampaa: alkoi satamaan samantien kun pääsimme laudoille. Mutta mitä siitä, vesiurheiluahan tämä on :).  Tuulta oli jonkin verran, mutta Kalastajatorpalta lähdettäessä hyvä puoli on se, että Pikku Kuusisaaren takana on aina tyyntä, niin myös tänään ja kokonaisuudesaan sen ympärimeno oli tänään oikein miellyttävä kierros, joten teimme sen usempaan kertaan.

Sattumuksia matkan varrelta tältä päivältä: melkein törmäys kirkkoveneen kanssa ja yllättävä raekuuro.  Ei meinannut uskoa, että rakeitahan ne on, mutta näkyivät veden pinnalla ja kopisivat takkiin, niin uskottava se on. Oli mukava supata, ei ollut kylmä ja laudallekin pärskyvä vesi tuntui jopa lämpimältä. Erilaisissa tuulissä ja säissä ehkä piileekin lajin yksi viehätys, kerrat ovat erilaisia, myös haastetasoltaan, mutta aina on ollut jälkikäteen hyvä fiilis ja voinut todeta “kannatti mennä”, myös tänään. Niin ja tahtoo taas, viimeistään sunnuntaina?

After work SUP

Viimeinen saapui kesäkeli Espooseen, aurinko paistaa ja lämpö kohoaa liki +20, joten vaikka vähän kiire muihin tehtäviin, niin töiden jälkeen ihan pakko käydä aalloilla. Shortsit ja t-paita päälle, aurinkolasit päähän ja laudalle. Lämmintä, tuulitakki oli jo ihan liikaa, sen olisi voinut jättää rannalle.  Aaltojen laudan päälle heittävä vesi tuntuu vain raikastavalle. Kierros Pikku kuusisaaren ympäri, vähän aaltoja vasten nautiskelua, ja sitten on päivän SUP tehty.  Huomenna on lauantai ja sään pitäisi olla vieläkin kelpo ellei jopa parempi.  Mitähän sitä huomenna?

 

Iltasuppaus

Kolme päivää työmatkalla, kotiin klo 18.30 ja laudan päällä klo 19.10.  Tuli tarpeeseen. Onni. Kaunis kesäilta, tuuli kova, onneksi voi lähteä tyynestä paikasta.  Oli muitakin suppaajia ja varsinkin purjelautailijoita, heille juuri hyvät tuulet.Kokeilin pienempää, ketterämpää ja nopeampaa lautaa, siihen voisi vaikka ihastua. Nyt nukkumaan.  Huomenna työpäivä.

Tuuliharjoittelua (Aaltoja päin)

Töiden jälkeen tuntui sille, että pikkumereily olisi just se mitä perjantaina tarvitsisi. Märkäpuku päälle ja Kalastajatorpalle Twentyknotsilta lauta hakemaan.  Aaltoja oli juuri sopivasti tehdä aaltoja päin- harjoittelua. Olen pikkasen jännittänyt isompaa aallokkoa ja mennyt herkästi polvilleen, joten nyt päätin ottaa niitä reippaasti vastaan ja totutella keinumaan niissä.  Hetken päästä keinuminen tuntuikin oikein luontevalle, jonka jälkeen varsinainen melontakin aallokossa oli ok.  Vastatuulessa näkee kun aalto tulee, eikä se yllätä, myötätuulessa ei oikein huomaakkaan.  Sivutuuli on ikävää.

Kuulin samalla, että Twentyknotsilla on sunnuntaina teemapäivä: Windsurf & Sup taster sessions.  Ilmaiseksi voi kokeilla vaikka SUP joogaa, ehkä voisi käydä kajakkimelonnalla, purjelautailu näyttää hurjalle ja vaikealle.  Rähmällään vedessä suurin osa ajasta? Ehkä loppukesästä voisi kokeilla, kun vedet ovat lämpimiä. Tänään tuli supattua vain puolisen tuntia, mutta tuli tarpeeseen. Tällaisia pikaisia voisi hyvin tehdä töiden jälkeen useamminkin, varsinkin jos kevyempi ja helpompi asu kuin märkäpuku. Millekäs ensi viikon sääennuste näyttää?